Till innehållet

Projekt

Hangö gymnasium prioriterar internationellt samarbete och är en Erasmusackrediterad skola.

Pågående projekt

CULTURAL IDENTITY AND COOPERATION IN EUROPE  2022-2024

Detta projekt är ett samarbete mellan fyra skolor: 

  • Hangö gymnasium
  • Agrupamento de Escolas Pedro Eanes Lobato i Amora, Portugal
  • ISTITUTO STATALE DON L. MILANI i Acquaviva delle Fonti, Italien
  • Sección  Secundaria Alpuente i Alpuente, Spanien

 I dagens Europa, nu mer än någonsin, är det av yttersta vikt att lära sig om olika kulturer och minoriteter och att förbättra förståelsen och toleransen för mångfald och andra kulturer.  Genom att systematiskt arbeta för att förbättra de studerandes kulturella medvetenhet (den egna kulturen såväl som  och andras) vill vi förbättra förståelsen för andra kulturer och därigenom bekämpa de fördomar och den främlingsfientlighet som uppstår och sprider sig i dagens Europa. Vi vill också skapa en modell för kulturellt utbyte i internationella projekt online såväl som vid fysiska möten så att effektivera interkulturellt arbete och hitta verktyg för att mäta förvärvade färdigheter inom interkulturell förståelse.

Målen för projektet är:

  • Att lära sig om andra kulturer (inklusive minoriteter) i Europa, och därigenom stärka sin egen kulturella identitet i ett europeiskt sammanhang och att dela denna kunskap med andra.
  • Att förstå hur den egna kulturella bakgrunden påverkar dig som lärande.
  • Att hitta sätt att kliva över kulturella klyftor när man samarbetar över kulturgränser (i eget land och utomlands). 
  • Att utveckla metoder/bästa praxis för internationellt samarbete, främst inom Erasmus+, med hänsyn till kulturskillnader genom att skapa lektionsplaner för Erasmus+-samarbete.
  • Att hitta enkla sätt att så neutralt som möjligt mäta förbättringen av tvärkulturell förståelse i Erasmus+-mobiliteter och tvärkulturella samarbetsförmåga.

Genom att skapa modeller vill vi göra det möjligt även för andra skolor att mäta förbättrad kompetens hos studerande och därigenom kunna utvärdera resultaten inom läroplanen.

  • Sist men inte minst: att förbättra självförtroende hos studerande genom att öka deras kunskap om sin egen kulturella identitet i jämförelse med andra och att därigenom skapa en känsla av tillhörighet i det egna landet såväl som i EU.

Inom projektet gör vi ett besök till varje deltagarland: I Spanien får vi lära oss om deltagarländernas kulturer. I Finland tittar vi på vad kulturerna har gemensamt. I Portugal funderar vi hur vi kan inkludera alla med sina olika bakgrunder i undervisningen. I Italien skapar vi slutligen en gemensam europeisk kultur. 

Bild av gruppen, som deltog i mobiliteten till Portugal 2023.

Tidigare projekt

Hangö Gymnasium har beviljats understöd för ett nytt Erasmus+ projekt: Hope & Act. Detta projekt går främst ut på att fungera som pilotskola och att skola lärare i andra skolor i hur man kan introducera FNs mål för hållbar utveckling i undervisningen och använda dem som ram för att utbilda aktiva medborgare med globalt och kritiskt tänkande.
I projektet deltar skolor, privatorganisationer  och ungdomsföreningar från Storbritannien, Spanien, Finland och Turkiet. Målet är att FNs mål blir en naturlig del av läroplanen. 

Här hittar du den slutliga verktygslådan för projektet som innehåller svenskt undervisningsmaterial och tips och råd för hur man implementerar FNs globala mål och aktivt medborgarskap i undervisningen, samt berättelser om våra egna erfarenheter.

Hope and Act verktygslåda(du byter till en annan tjänst)

Under läsåret 2019-2020 deltog har Hangö gymnasium i ett Erasmus+ fortbildningsprojekt för lärare: Updating Education. Idén med projektet har varit att uppdatera vår undervisning med nya idéer som ligger ännu mer i tiden och som ligger närmare gymnasiets nya läroplan. Vi vill uppmuntra aktivt medborgarskap och lärarens roll som handledare i inlärningsprocessen. 

Tre lärare från Hangö gymnasium deltog i kursen Critical thinking and global citizenship for a globalised world. Kursen organiserades av Changemakers Unlimited spanska Valencia i november. Lustigt nog, blev det klart i Valencia att Finland har varit förebildsland i Spanien när man har förnyat skolorna. Vi fick ta del av nya undervisningsmetoder för att skapa globala och kritiska tänkare. Vi blev påminda om vikten av att lära ut värderingar och inte enbart fakta, då vi undervisar. Vi granskade Förenta Nationernas mål för hållbar utveckling fram till 2030. Dessa betonas som grund i den nya läroplanen och vi kommer att utnyttja våra erhållna kunskaper då vi förnyar läroplanen och undervisningen. 

Projektet är avslutat men arbetet fortsätter och kommer att bli en del av vardagen.

Världen och samhället utvecklas i snabb takt nuförtiden, och det kan vara svårt för skolor att hinna med och och utveckla sin verksamhet i samma takt. Detta orsakar att studerande tappar studiemotivationen eftersom de inte ser relevansen i det arbete de gör i skolan, i ett system som är baserat på samhället som det såg ut för  flera årtionden sedan.

Det tvååriga projektet School of the Future siktar på att återuppfinna skolmiljön i samarbete med de studerande och att skapa en skola som på ett bättre och mer effektivt sätt förbereder våra ungdomar för framtidens arbetsmarknad.Vårt framtida samhälle kommer att vara ännu mera globaliserat, digitaliserat, projekt- och resultatinriktat, individualiserat och evigt förändrande (med betoning på livslångt lärande och flexibilitet).Vi siktar på att hitta nya lärometoder, undervisning över ämnesgränser, nya miljöer för lärandet både inomhus och utomhus genom undersökning och experiment och genom att jämföra system och verkställa de bästa metoderna från alla samarbetspartners skolor, för att våra studeranden skall erhålla en utbildning som är mångsidig och i högsta grad relevant för morgondagens arbetsmarknad. 

Detta projekt siktar på att uppdatera undervisningen i våra skolor. 

Skolor som deltar i projektet är:

  • Hangö gymnasium (huvudkoordinator för projektet)
  • Mazeikiu Ventos progimnazija, Mazeikiu, Litauen
  • Bundesgymnasium und Bundesrealgymnasium mit musischer Ausbildung Wien 3, Österrike
  • ISTITUTO STATALE DON L. MILANI, Acquaviva, Italien
  • Agrupamento de Escolas Pedro Eanes Lobato, Amora, Portugal 

Följ gärna med projektets fortskridning på projektets egen hemsida(du byter till en annan tjänst).

Hangethesalen är fylld och känslorna delade. Det är första gången Hangö gymnasium ordnar en temavecka där hela skolan är inblandad. Ingen vet riktigt vad man ska förvänta sig. Nya ansikten skapar en småpirrig stämning bland studerandena, både för värdarna och gästerna. Denna gång är det Dollard College från Winschoten i Holland som tar del i projektet, och Hankoniemen lukio är också med på ett hörn.

Studerandena rapporterade om temaveckan med text, bild och film.

Film på Vimeo.(du byter till en annan tjänst)

Hangö gymnasium har tillsammans med Hanoniemen lukio varit med i ett Erasmus-projekt som leddes av organisationen HOC i London. Projektet pågick  i tre och ett halv år  och gick ut på att hitta nya sätt att komma samman i det egna lokala samhället och arbeta tillsammans för att hjälpas åt att bygga upp ett gemensamt närsamhälle. I projektet deltog förutom Hangö och London en skola från Valencia, Spanien, en från Acquaviva, Italien och en skola i Turkiet. Under projektet skolades vi att utveckla aktivt medborgarskap och kritiskt tänkande i det egna närsamhället. Idéen är att det är de studerande som ska leda och komma med idéer. 
Projektet lider mot sitt slut, men arbetet för att utveckla aktiva medborgare som tänker globalt och kritiskt fortsätter vid Hangö Gymnasium. 

Läs gärna mer på projektets egen padlet(du byter till en annan tjänst).

Om du klickar på Finland hittar du informationen både på finska och svenska. Sidan innehåller även instruktioner och lektionsplaner för hur man själv kan starta dylika projekt.