Reseptien uusiminen

 

Olemme ottaneet käyttöön elektroninen resepti 4.3.2013 alkaen.

Sähköinen resepti on lääkemääräys, jonka lääkäri laatii ja allekirjoittaa sähköisesti. Se tallennetaan keskitettyyn tietokantaan, jota kutsutaan Reseptikeskukseksi.

Valtakunnallinen Reseptikeskus sisältää kaikki sähköiset reseptit ja apteekkien niihin tekemät toimitusmerkinnät. Reseptikeskuksen tietojen perusteella mikä tahansa apteekki voi toimittaa lääkkeet. Asiointi sekä julkisessa terveydenhuollossa että apteekeissa helpottuu ja päällekkäisyydet vähenevät.

Potilaan tiedot ovat tarkoin suojattuja.

Olennaisin ero paperiseen reseptiin on se, että potilas voi Kela-kortilla hakea lääkkeensä mistä tahansa apteekista. Edut sekä potilaiden että terveydenhuollon näkökulmista ovat selkeät. Sähköinen lääkemääräys helpottaa ja nopeuttaa potilaan asiointia. Sähköistä reseptiä ei voi väärentää eikä se voi hävitä. Sähköisen reseptin käyttö parantaa hoidon jatkuvuutta ja tiedonkulkua.

Potilas voi katsoa omia tietojaan Omien tietojen katselu -palvelusta, osoitteesta www.omakanta.fi. Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla. Potilas saa yhteenvedon resepteistään paperille niin halutessaan.


Voit uusia reseptisi joko terveyskeskuksen, apteekin kautta tai lähettää reseptin uusimispyynnön itse Omakannan kautta. Saat tiedon reseptin uusimisesta matkapuhelimeesi tekstiviestinä, jos olet antanut matkapuhelinnumerosi.


Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat ja huumausainelääkereseptit tulee tehdä 1.11.2015 lähtien aina sähköisinä niissä toimipaikoissa, joissa on otettu sähköiset reseptit käyttöön.



 

Katso myös

Sähköinen resepti