Ajankohtaista

Kela-korvatut taksitilaukset

Näin tilaat taksin

(päivitetty 12.9.2016)


Kela_taksin_tilaus_2016 (pdf) (20.5 KB)



Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitoalueella (johon Hanko kuuluu) tilataan numerosta 0100 84 000 (suomi, 1,74 € + pvm) tai 0100 84 001 (ruotsi, 1,74 € + pvm). Tilauspuhelu on maksullinen. Jonotus on maksuton. Tilausvälityskeskus määrittää puhelun hinnan. Palvelumaksulla katetaan osa tilauspalvelun kustannuksista.

Kun tilaat taksin keskitetystä tilausnumerosta, saat matkakorvauksen heti taksissa ja vältyt korotetulta omavastuulta.


Tee tilaus viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Tilaa matka tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä.


Voit tilata yhdellä tilauspuhelulla kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle. Jos tiedossasi on käyntiluontoinen matka, voit tilata sen meno-paluumatkana. Paluumatkalle voit halutessasi pyytää oman kotikuntasi taksin. Kotikunnan taksia ei välitetä, jos matkasi voidaan yhdistää samaan suuntaan lähtevään toiseen kuljetukseen.

Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Jos tilaamasi taksi ei saavu menomatkalle tilattuna aikana, soita uudelleen keskitettyyn tilausnumeroon. Muista kuitenkin, että kotiuttamisen yhteydessä voit joutua odottamaan taksia jopa tunnin.

Jos tilaat matkasi muualta kuin keskitetystä tilausnumerosta, sinun täytyy maksaa itse matkan koko hinta ja voit hakea korvausta jälkikäteen Kelasta. Omavastuuosuutesi yhteen suuntaan tehdystä matkasta on tällöin 50 euroa. Tämä omavastuuosuus ei kerrytä vuotuista omavastuuosuutta. Se peritään myös, vaikka vuotuinen omavastuuosuutesi olisi täyttynyt.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan valitsemaltasi taksiautoilijalta.

Sovi matkastasi hyvissä ajoin etukäteen. Vakiotaksin kuljettaja ilmoittaa matkaasi liittyvät tiedot tilausvälityskeskukselle. Tilaa myös äkillinen matka suoraan vakiotaksilta.

Jos tilaat itse taksin keskitetystä tilausnumerosta, matkatilaustasi ei välitetä valitsemallesi vakiotaksille vaan lähimmälle vapaalle taksille.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot tulee ensimmäisellä tilauskerralla soittaa kuitenkin keskitettyyn tilausnumeroon. Tämän puhelun yhteydessä annetaan ohjeet tulevien matkojen tilaamisesta tekstiviestillä. Muista ilmoittaa tilauksessasi myös mahdollinen opaskoira tai muu apuvälineesi, jos tarvitset sitä matkoillasi.

Kun soitat tilausnumeroon, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa.

Tilauspuhelussa ilmoitetaan, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia.

Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai matkasi peruuntuu, ilmoita asiasta viipymättä keskitettyyn tilauspalveluun. Kela ei korvaa peruuntuneita tilauksia. Autoilija voi periä matkan kustannukset matkan tilaajalta, jos peruuntumisesta ei ole ilmoitettu tilausvälityskeskukseen.

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

Palautteet

Jos haluat antaa palautetta matkan tilaamiseen liittyvistä asioista, anna palaute suoraan taksien tilausvälityskeskuksen internetsivujen kautta. Palautetta matkojen korvaamiseen liittyvistä asioista voit antaa http://www.kela.fi/palaute



Palaa otsikoihin