Till innehållet

Östra hamnens område, såsom vi känner det idag, har totalt förändrats från vad det ursprungligen var. Nuförtiden är området centrumet för turistsäsongen, men när Hangö stad grundades fanns där inte ens en hamn, endast några magasin för nuvarande Västra hamnens behov.

Inom några
år började man dock planera en hamn till området, men den skulle vara stadens
egen hamn, medan Västra hamnen fortsättningsvis skulle vara en statlig hamn.
Ärendet behandlades redan år 1877, och kartan från år 1878 kallas området redan
för Östra hamnen.

När
Hangö-Hyvinge järnväg stod klar år 1873 flyttade baningenjör Pehr Edvard Böcker
till orten, det blev han som kom att få planeringsansvaret för den nya hamnen.
Böcker var uppgiften mogen, och år 1878 hade han ritningar och ett
kostnadsförslag färdiga för ett godkännande. Nästa års vår fick Hangö höra att
staten hade beviljat 40 000 mark för att bygga en hamn bro och en lastkaj.
Arbetet blev färdigt redan på hösten, och det blev tillräckligt med pengar över
för att en yttre skyddskaj skulle bli byggd år 1880.

I början
byggde man endast vikens östra del, men med tiden byggdes även vikens norra och
västra delar ut. Speciellt den västra delen var viktig för att det år 1886
grundade Granit Ab använde den för att skeppa ut sina produkter till sina
kunder. De hade sin lastångare Granit där, liksom bogserbåten Gustaf och
galeasen Mathilda. Granit Ab var också stadens största arbetsgivare.

Det här var
en kortfattad bit av Östra hamnens tidiga tider. I framtiden ser vi på dess
senare skeden, hur den blev till det turistcentrum som det idag har blivit.

 

Kim Kidron

Museimästare,
Hangö museum